30 kilos torsk på Big Fish Adventure Sørøya

Sørøya er Norges største øy uten fastlandsforbindelse. Den ligger i Vest-Finnmark og anses til å være en av de råeste destinasjonene i verden for de seriøse sportsfiskerne. På denne tiden av året kommer det mengder av digre skrei inn for å gyte. På sommeren kan man fiske etter digre kveiter, monstersteinbit og sei under midnattsola. Øya har nesten ikke trær, men naturen er frodig og vakker. Nydelige røyer finnes i mange av vannene her. På høsten kommer det jegere for å oppleve hare- og rypejakt. Hasvik kommune ligger på den vestlige siden av øya. Her bor størsteparten av befolkningen. Det er her du finner Big Fish Adventure, som ligger kun ett steinkast fra flyplassen. Her vil du bli hentet og kjørt tilbake når du skal reise. Plassen eies og drives av Mona J. Saab og hennes mann Ahmad Saab. I tillegg har de deres dyktige og fiskefrelste sønn, Bilal, med på laget. Sammen med sine fantastiske ansatte, står de på pinne for at alle skal få en uforglemmelig opplevelse. Man kan leie forskjellig typer overnatting etter behov og ønske. Båtene er helt nye og av topp kvalitet, og maten er fra en annen verden. Gode fiskeguider er tilstede og man kan også få kjøpt tilpasset fiskeutyr, når du ønsker å prøve deg på drømmefisken din.

Jeg har lenge drømt om å få oppleve Nord-Norge og naturen den har å tilby. Da jeg fikk tilbud om å være med Team Mustad, var jeg ikke vanskelig å be. Torunn Handeland, Geir Sivertzen og Asgeir Alvestad er velkjente navn i fiskeverden. De er alle utrolig dyktige og erfarne sportfiskere, som har vunnet det meste som går ann å delta på. Vi ankom Sørøya torsdags ettermiddag. I det jeg kom inn på hotellet, og fikk kjenne på atmosfæren og så den ubeskrivelige utsikten, tok følelsene overhånd. Jeg følte meg øyeblikkelig endelig hjemme. Restauranten var pynten fint med de største fiskene fanget her oppe. Ut vinduet så jeg det rosa lyset ble reflektert i de snøbelagte fjelltoppene. Båtene lå klare til bruk nede ved havna. Reisefølget mitt og eierene av plassen, er de mest genuint fiskeelskede menneskene jeg noen gang har møtt. Og her kommer jeg, som skal få oppleve dette for første gang, med akkurat dem. Jeg følte meg utrolig heldig og begynte å klø i fingrene etter å kjøre ut for å finne storskreien. Det ble tatt flere store torsk tidligere på dagen. Vi visste ikke om nattfiske etter skrei ville være en suksess, men vi hadde ingenting å tape.

Nattfiske var ikke helt det store selv om det dukket opp en eller annen fisk. Derimot fikk jeg opplevd nordlys for aller første gang. Dagen etter stod vi opp kjempe tidlig for å få noen timers fiske, før det skulle begynne å blåse opp. Torunn fikk dagens største på 15 kg og Asgeir klinte til med noen fine steinbit.

Vi fikk masse fin matfisk, men målet for denne turen var å få noen perser. Derfor var det en liten risk å booke en 3 dagers tur, siden en aldri kan vite om man har været med seg. Da det blåste skikkelig opp på lørdagen, hadde vi ikke noe annet valg enn å holde oss på land. Vi tok en liten kjøretur på øya. Det var en helt fantastisk natur. Vi kjørte også til Sørvær hvor jeg fikk sett det ene huset Big Fish Adventure har der. Resten av dagen koste vi oss med en hyggelig gjeng med sportsfiskere fra Arna, og de andre på hotellet.

20180317_131818

20180317_125604
Foto Geir Sivertzen

På søndag var vår opprinnelige siste sjanse til å få storfisken. Vi hadde ikke mange timer på å gjøre det, siden vi hadde ett fly å rekke. Asgeir og jeg klarte ikke å finne storskreien, men Torunn og Geir fikk noen nærme 20 tallet. Vi måtte bare innse at slaget var tapt. Vi pakket sammen og kjørte til flyplassen. Til Torunn og min sin store begeistring ble flyet kansellert, og vi fikk to nye fiskedager til å prøve å nå våre mål. På mandagen klarte Geir å lande en stor torsk. Det var vill jubel på kaia da vekta stoppa på 30,1 kg. Endelig klarte vi det vi kom hit for.

sørøya geir
Foto Asgeir Alvestad

På mandagen stod Torunn, Asgeir og meg opp kl 05. Ivrige sportsfiskere hviler ikke på laubærene. Her skulle hvert sekund været tillot oss, tilbringes på sjøen, hvor den potensielle stortorsken kunne være under oss. Vi fant fort en bra plass og fiskene bet konstant. Vi hadde kun som mål å finne de store. Det tok ikke lange tiden før Torunn og Asgeir fikk opp noen på 15, og deretter en hver på godt over 20 kg. De eneste jeg fikk var rundt 10 kg og jeg kjente konstant på tiden som rant ut. Da jeg endelig hadde en på kroken, som hadde mer krefter enn jeg noen gang tidligere hadde kjent under oppholdet her oppe, kan du tro jeg ble en smule frustrert da vi så at det var atter en 10 kilos. Den hadde blitt krøket i ryggfinna. Da trengte jeg turens første to minutters pause. Denne turen var min andre i båt med Torunn  Det er en sann inspirasjon å se den dama fiske! Skreifiske er tungt, men ho drar opp fisk etter fisk, og en kan ikke se en antydning til at hun er sliten.  Jeg fikk en ny fisk på, og sveide opp som vanlig. Det var ikke før jeg så den under vannflaten at jeg skjønte at denne var stor. Endelig! Det var stor jubel i båten. For en glede og en lettelse. Da vi kom kjørende til kai, ble vi møtt av folk som viftet med det norske flagg. Her oppe betyr andre sine storfangster masse for alle. Vekta stoppet på 30,3 kg. Denne var den eneste fisken jeg fikk over 10 kg, så det var litt av ett sprang.

sørøya.jpg2

Torunn og Asgeir sine var over 24 og 26 kg. Alle hadde dermed fått litt av noen beist og turen var fullkommen.

sørøya
En lykkelig gjeng på Big Fish Adventure Sørøya

Denne turen er en av de fineste opplevelsene jeg noen gang har hatt. Å reise til Sørøya vil jeg anbefale alle. Det er rett og slett magisk! Menneskene som jobber på Big Fish Adventure savner jeg allerede, og jeg har ikke noe annet valg enn å prøve å planlegge en tur opp dit i sommer. Da vil det være kveite, steinbit, sei og rødspette som vil være noen av målene.

Jeg lar Asgeir avsløre vår nye art, og du kan lese om den her etterhvert.