Haivinter og blålange på 7 kg

De to siste helgene har jeg vært bodd på Rosendal hyttetun. Det er kun 45 min fra hvor jeg bor, og det har vært fantastisk å slippe å reise lang for å få fiske. Hyttetunet ligger helt nede ved sjøen og har leiligheter og hytter til utleie i forskjellige størrelser. De har også investert i nye båter, som man kan leie utenom. Her var det asså så trivelig at jeg kommer til å reise tilbake med familien når det blir varmere.

Sist helg hadde vi 3 fiskedager og mange plasser vi ønsket å teste ut. Været var skiftende, fra vind og snø sidelengs til vindstille og sol. Vi fikk dessverre ikke de artene og størrelsene vi ønsket.

Helgen etter var vi tilbake med Sebastian Rinaldo Pedersen og Raphael Pedersen. Vi leide to båter og hadde litt forskjellige fiskeplaner i løpet av helga. Fredags kveld da vi alle hadde komt fram til hytta, la vi oss på 550 meters dyp i håp om å få spisskate. Dessverre var det masse småhaier som stjal agnene våres. Det tar ca 20 min å sveive opp, bytte agn og komme ned til bunn igjen, så det sier seg selv at dette er veldig tungt fiske.

20180309_175400
Sebastian og Rahael klare for å starte fiskinga

Lørdags morning fortsatte søskenbarnene på samme dyp, mens Henrik og jeg benyttet det fine været til å kjøre til Oddaflua, for å teste mulighetene der. Vi startet på en flate, og det tok ikke lang tid før jeg hadde fått 3 fine glassvar. Dette er min største noen gang, men jeg hadde litt for mye hastverk til å slippe den ut igjen at jeg glemte å veie den. Forhåpentligvis vil det dukke opp en enda større senere en gang.

20180310_191358
Helgas største glassvar. Foto Henrik Vågenes.

Etter denne fisken begynte haihelvette! Den ene pigghåen etter den andre dukket opp. Dette er en fredet hai, som vi ikke har noen interesse av å få på kroken. Den fant agnene våres før noen andre fisk hadde sjansen til å bite. Vi byttet plass uendelig mange ganger, men de var overalt. De tok rett under båten og helt ned til 150 meters dyp. Jeg har ingen anelse på hvor mange pigghå vi slapp ut igjen. Vi hadde mange områder rundt denne plassen som vi ville teste ut, men det må nesten bare vente til nærmere sommeren.

20180310_140758
Henrik med en av mange pigghå
20180312_122409
Små svarthå og hågjel dukket opp fra all slags dybder

Etter en lang pause på hytta med en god middag og avslapning, måtte det legges en videre plan for fiske. Siden Rahael og Sebastian ikke har fått spisskate som art, ønsket de å fortsette å prøve etter den. Slimål og andre agntyver stopper ikke dem. For Henrik og meg var det rett og slett ikke verdt å ligge på det dypet der hele kvelden. Vi har begge fått den arten før, og det er utrolig tungt og sveive opp nesten 600 meter hele tiden for å bytte agn. En art jeg har ønsket meg lenge er skolest. Den lever pelagisk og jeg hadde klart ett takkel som fisker fra 6m til 30 meter over bunn.

FB_IMG_1520857131123
Sebastian Rinaldo Pedersen med sin flotte skolest. Foto Albin Dal

Sebastian tok sin første skolest i Rosendal. Han er en ivrig og veldig dyktig artsfisker. I fjor hadde han fisket 78 arter da tv2 spurte om han ville være med i programmet «samme tid neste år». Heldigvis sa han ja, og målet hans var å nå 110 arter. Episoden kan du se på tv2 onsdag 14 mars kl 20.00. Jeg gleder meg masse!

Denne stilige fisken ønsker selvfølgelig jeg også å få oppleve og få på kroken. Vi la oss på 350 meters dyp og krysset alt vi hadde for at vi skulle få slippe småhai. Vi hadde lagt oss opp mot en skråning og det var strømskifte. Det gikk en halvtime og vi hadde enda ikke fått noen smånapp fra agntyver, og det var en lettelse. 2 timer senere kjente jeg noen kraftige napp. Etter hva jeg har blitt fortalt og hvordan jeg har forestilt meg en skolest skal kjennes ut på kroken, var denne for stor. Jeg håpte det var en kjekk fangst og jeg trodde ikke det skulle finnes pigghå så dypt, men jeg turte ikke å få for store forhåpninger allikevel. Siden jeg fisket med «svake» 2/0 kroker, måtte jeg sveive forsiktig opp 350 meter. 350 meter med spenning og engstelse for å miste fisken. Den kjempet bra opp mot 80 meter til båten. Da var det stopp og jeg kunne utelukke pigghå med 100 %. Jippi! Ikke lenge etter fløt den opp en stor blålange. Denne arten er nylig fredet, men i dette området er det nesten umulig å unngå den som bifangst. Den overlever ikke oppsveinga, så da kan man med god samvittighet spise den.

20180311_024216
Blålange på 7,05 kg. Foto Henrik Vågenes

Søndag morning var vi alle lei haiene, og vi ønsket å fiske grunnere for å få litt arter. Hovedmålet var piggskate og vi kjørte en liten intern konkurranse om hvem som fikk den først. Her dukket det opp litt forskjellige arter som lange, knurr, hvitting, torsk, glassvar og lusuer. Det var ikke bare fisk vi dro opp fra bunnen. Henrik fikk en støvel og jeg fikk min første blekksprut, som jeg har sløyd, skjært i biter og fryst ned og klar til å bruke som agn senere.

Vi måtte øyeblikk gi oss for å begynne å pakke sammen før vi skulle reise hjem. Henrik hadde allerede sveid inn og startet å pakke sammen utstyret sitt. Jeg valgte å ligge uti lengst mulig for å vinne denne interne konkurransen, og jaggu 5 min senere satt den.

20180312_122641

Uansett om vi ikke fikk de artene vi ønsket, er det alltid kjekt å tilbringe ei helg med gode venner på sjøen. Mandagen laget jeg blålangemiddag til min sønn, Christian. Han likte det veldig godt og lurte på om vi kunne spise det oftere. Flott at vi har noen flere fileter i frysen.